niedziela, 1 września 2013

cudowny kolor...sepii

wspomnienia mają kolor sepii...

przymykam oczy i pod powiekami WIDZĘ ...jak ruchome kadry z jakiegoś filmu,przesuwają się obrazki z dzieciństwa i młodości...chwile,które do dziś zatrzymałam.Jakby znowu TAM jestem...

znajduję jeszcze zasuszone liście,trawy,  w niektórych książkach, uśmiecham się....

wspomnienia mają cudowny kolor sepii....



nie wiem, ale słuchając tego utworu,na moment zwolniłam...odbyłam wycieczkę TAM, gdzie kiedyś był świat może uboższy od tego, ale czy tak naprawdę...uboższy?





************************

I pomyślec, że do XVIII w. sepię, jako barwnik w  technice barwienia fotografii uzyskiwało się z...woreczka czernidłowego mątwy - mięczaka z grupy głowonogów...(w stanie zagrożenia zwierze wypuszcza tę substancję ze specjalnych gruczołów).
Obecnie coraz powszechniejsza jest symulacja sepii przy użyciu programów komputerowych. /jak podaje Wikipedia/

a mątwa wygląda tak...:-)) (zdj.z netu) :


tyle filmów przyrodniczych oglądałam,ale takiego...dziwnego "stworka" nie znałam....:P
to tylko dowód na to,że oceany kryją jeszcze niejedną tajemnicę...

27 komentarzy:

  1. "wspomnienia mają kolor sepii..." - masz piękne wspomnienia /bardzo ciekawe porównanie/ :)
    Pozdrawiam sedrdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witaj kawałeczku...
      a tak mi sie skojarzyło...podobają mi się obrazy w kolorze sepii

      Usuń
  2. Wspomnienia są fajne, bo byliśmy młodzi, jednak zdecydowanie wolę dzisiejsze kolory.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak Kacprze....byliśmy,ale pamietamy pewne obrazy...nieco pożółkłe już,ale...piękne...radosne...

      Usuń
  3. A u mnie przesuwają się te obrazy w kolorach...Takich wyrazistych... Błękitny wazon, biało zielony jaśmin... I zapachy... Pamiętam zapachami... Dobrze mieć co wspominać na stare lata... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak,w kolorach jak najbardziej,ja tez pamietam,ale tak ogólnie,te stare ,najstarsze...pożółkłe juz są...jak stare fotografie...
      pozdrówki

      Usuń
  4. mątwy nie mają monopolu na zasłonę "dymną" z sepii w razie zagrożenia, bo wiele gatunków ich krewniaczek ośmiornic również to praktykuje... natomiast jedno jest pewne, że jedne i drugie są jednymi z najinteligentniejszych stworzeń na Ziemi /zależy jaki gatunek, rzecz jasna/...
    pozdrawiać jzns :D...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak jeszcze uzupełnię w temacie ośmiornic... w nocy oglądałem NatGeoWild i pokazano taką, która potrafi udawać kilka innych groźnych dla ewentualnego napastnika zwierzaków: jadowitą płaszczkę, jadowitą kolczastą rybę, dwie inne ryby /drapieżne i zębate/, a do tego jeszcze jednego węża morskiego /też jadowitego/... jej arsenał obronny uzupełnia umiejętność kamuflażu, wtopienia się w otoczenie oraz wspomniana zasłona z sepii, a na koniec pokazano, jak strzelała wodą w ptaka, który próbował ją upolować na płyciźnie... coś niesamowitego :D...

      Usuń
    2. niesamowite,jak jednak zwierzeta potrafią byc tak inteligentne...by przetrwac,albo...trwac w danym środowisku...a i człowiek na tym korzysta,jak w przypadku pozyskiwania tego barwnika...

      Usuń
  5. "Wspomnienia mają kolor sepii" - piękne zdanie.
    A na filmiku jakbym siebie widziała. Wychowałam się bowiem przy torach kolejowych i wskakiwanie na wagony czy tym podobne numery nie są (a raczej nie były) mi obce. Raz dostałam porządne lanie za jeden taki kaskaderski numer... :)
    Serdeczności, Krakowianko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz fajne wspomnienia Anno,ja sie wspinałam na drzewa...każde drzewo do zdobycia...hahaha,gorzej zawsze było...zejść...hahaha

      Usuń
  6. Ciekawa sprawa - nigdy nie zastanawiałem się jaki kolor mają moje wspomnienia....Śnię na pewno w kolorze :). A wspomnienia to raczej skojarzenia na poziomie emocjonalnym, a nie konkretne obrazy. Chyba nie mają barwy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi sie sepia bardzo podoba ...i matwa w kolorze sepii i teledysk utrzymany w takim kolorycie.
      Ale spiew wspoczesny..nie wyglada to na teledysk sprzed 20 lat:)

      Usuń
    2. ja tez lubię obrazy w kolorze sepii,kojarzą mi sie z czyms co było...są jeszcze w domach takie stare fotografie...
      tak,teledysk wspołczesny,ale...ale tez opowiada o małym kiedyś chłopcu...to też wspomnienie....tak mi sie skojarzyło...
      POZDRAWIAM WAS

      Usuń
  7. Nie wszystkie są w kolorze sepii Marysiu. Jednak niektóre są carno-białe. Albo takie szare, bez wyrazu. To wszystko zależy od tego jak te wspomnienia zapamiętalismy.
    Na szczęście niektóre są bardzo kolorowe.
    Serdeczności Smoczku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście Jadziu,ja tez mam jeszcze te czarnobiałe...ale najstarsze...właśnie w kolorze sepii,albo jak piszesz...zszarzałe...niewyraźne..
      sepia ma wiele odcieni...brązu...
      pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
  8. Mi sepia kojarzy się z gorącym latem i koleją, nawet nie wiem dlaczego. Ale takie foto też bardzo lubię i muzykę, jak zawsze zresztą :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. to jakby...teledyskiem troszke utrafiłam z tą koleją...:P
    takie stare fotografie...mają swój urok
    pozdrówki:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moje wiesz jakie są Smoczku.
    Kiedyś je nazwałam
    "ŚwiatłoGrafią uczuć...
    Jest tyle odcieni pomiędzy
    czernią a bielą a jeśli się doda
    do tego odrobinę światła,
    to będzie ich niezmierzona ilość.

    OdpowiedzUsuń
  11. To są takie stare, nieco wyblakłe obrazy, ukryte pod powiekami. Wystarczy zamknąć oczy...
    http://youtu.be/teeboDG4YGM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak Smurffie,dokładnie...też świetny klip w kolorze sepii Maleńczuka...
      przypominasz sobie dawną....dziewczynę Smurffie?...:P
      pozdrówki:)

      Usuń
    2. Ten klip dobrałem między innymi właśnie z powodu tych sepii :)
      Czy przypominam sobie dawną dziewczynę?
      Ale którą?
      Tyle ich było... :P

      Usuń
  12. No popatrz, nie wiedziałem o genezie sepiowania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale już wiesz...:)
      witaj Brunecie...witaj

      Usuń
  13. Piękną masz duszę Krakusku! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. dzięki Angie...a tego nie wiedziałam...hm...

    OdpowiedzUsuń