piątek, 20 marca 2015

zaćmienie


Dzisiaj większość z nas, podejrzewam, pochłonięta była obserwacją zjawiska astronomicznego, zw.zaćmieniem Słońca.W Krakowie zaczęło coś się dziać ok.godziny 10-tej rano, byłam wtedy w pracy.
Koleżanka wbiegła do pokoju z wiadomością, że obok dziewczyny mają okulary specjalne, by obserwować...Super widok, chociaż Słońce było tylko troszeczkę zasłonięte na początku.I tak do godziny 11-tej sprawdzało się postęp akcji zaćmienia, aż przyszła wiadomość, że pan Zdzisio w warsztacie na dole ma maskę spawalniczą i z niej to dopiero jest widok. No to bieg do piwnicy...i to dopiero było zaćmienie...ciemność wokoło i zielona poświata...cudo.
Bardzo ciekawe są te zjawiska, ja pamiętam, jak kiedyś przeżywało się taką obserwację, będąc w szkole średniej.Jakie to wtedy były emocje...

Przypomniała mi się scena z filmu FARAON, kiedy to zjawisko zaćmienia było wykorzystane przez kapłanów dla własnych korzyści, manipulując ludźmi.
"To miała być zemsta Ozyrysa, który w ten sposób miał karać lud Egiptu za to, że odwrócił się od bogów. Kapłan Herhor przyzywa jednak innego boga - Amona i opanowuje dramatyczną sytuację. W rzeczywistości była to od dawna planowana przez kapłanów operacja strategiczna, którzy wykorzystując zjawisko astronomiczne, chcieli opanować zamieszki w państwie.
Pamiętna scena z "Faraona" Jerzego Kawalerowicza weszła do kanonu."
/net/


Zaćmienie Słońca – zjawisko astronomiczne powstające, gdy Księżyc znajdzie się pomiędzy Słońcem a Ziemią i tym samym przesłoni światło słoneczne./wikipedia/

Następne takie zjawisko dopiero za 11 lat. Pełne zaćmienie, za 120 lat.Tak na zapas...informuję .;-)





18 komentarzy:

  1. Faraon to film, podczas którego wiedza kapłanów została wykorzystana do zastraszenia ludu. Teraz to atrakcja. Niektórzy przemierzają pól świata, by zobaczyć to nadzwyczajne zjawisko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to prawda,ludzie ,którzy pasjonują się tym,są gotowi na wiele wyrzeczeń,ale to,co zobaczą,jest tego warte...na pewno....

      Usuń
  2. Cwaniaczki. Kiedyś manipulowali ludźmi poprzez zaćmienie słońca, a dziś mają bardziej wyrafinowane metody - przede wszystkim manipulują media. W miarę upływu czasu widzę to coraz wyraźniej, a może po prostu ta manipulacja jest coraz większa.
    Wracając zaś do samego zaćmienia - dzięki takim zjawiskom możemy się naocznie przekonać, że żyjemy w kosmosie, który działa wg swoich odwiecznych reguł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno masz rację,to w sumie czasy,że manipulowanie innymi ,na przykład poprzez media,są nagminne...
      co do zjawiska,to prawda,na pewne zjawiska nie mamy żadnego wpływu,Kosmos działa według własnych reguł,raz możemy podziwiac,ale i bywa niebezpieczny...

      Usuń
  3. Ha ha ha dziś kiedy patrzyłam na to zjawisko pomyślałam o smurfie:))że to coś dla niego bo to jego "bajka":)) Czasami jesteśmy świadkami pewnych zdarzeń których nie wszyscy maja możliwość ich przeżycia i zobaczenia na własne oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu,prawidłowa reakcja,Smurff i kosmiczne zjawiska to jest TO...haha
      ja się cieszę,że mogłam sobie chwile poobserwowac...

      Usuń
    2. Haha, kosmos ma to do siebie, że czasem potrafi nastroić co niektórych lekko erotycznie :)
      https://youtu.be/LVOXB926kAU

      W hotelu w którym nie spał nikt od lat
      Na łóżku wziętym na godziny dwie
      Przecięły się orbity planet nam
      Nikt katastrofy nie przewidział tej

      Podobno tylko raz na milion lat
      Tak dzieje się że ciała dwa
      Spadają nagle w siebie chcą czy nie
      I płoną tak kochając się

      Podobno tylko raz na milion lat
      Tak dzieje się że pierwszy raz
      Wnikając w siebie nagle wiemy że
      Świat zmienił się i nie ma odwrotu

      Czy zdajesz sobie sprawę z tego że
      Deszcz meteorów moich w tobie gna

      Podobno tylko raz na milion lat
      Tak dzieje się że ciała dwa
      Spadają nagle w siebie chcą czy nie
      I płoną tak kochając się

      Podobno tylko raz na milion lat
      Tak dzieje się że pierwszy raz
      Wnikając w siebie nagle wiemy że
      Świat zmienił się

      Podobno
      Raz na milion
      Raz na milion świetlnych lat
      Zdarza się to co spotkało
      I co trzyma tutaj nas
      Tylko raz na milion
      Raz na milion świetlnych lat
      Najpiękniejsza katastrofa - eksploduje supernova...

      Usuń
    3. te płomienie,katastrofa...to nagłe spadanie ciał w siebie,nastrój lekko erotyczny, hm...:))

      Usuń
    4. Krakowianko wcale nie lekko erotyczny bym powiedziała:))

      Usuń
    5. hahaha,Elu,dlatego dodałam to...hm...

      Usuń
  4. Akurat byłem w teatrze, trochę żałuję, bo kolejne pełne zaćmienie nie w moim życiu. Niebo to fascynujący obszar, może kiedyś je zgłębię. A nawet pomyślałem czy o tym napiszesz i nie pomyliłem się :) Pozdrawiam miło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miło mi Zbyszku,a ja przy okazji znalazłam temat na posta...:))
      masz rację,Niebo, Kosmos,to jedna wielka Tajemnica,dlatego tak nas fascynuje...bo i rzadkie są takie zjawiska....
      pozdrawiam:))

      Usuń
  5. Uwierzysz - że akurat Natenczas senność mnie ogarnęła i spać poszłam...???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziwne rzeczy wtedy sie dzieją, ja byłam jakoś dziwnie nadaktywna,jeśli można tak to okreslić...jakbym red-bulla wypiła...hahaha

      Usuń
  6. Oglądałam ten fascynujący spektakl na niebie; coś niesamowitego, naprawdę!
    Serdeczne buziaki Karkusku! :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super widok, Angie...i Tobie posyłam buziaki:)))

      Usuń
  7. Niestety, cały czas siedziałem w pracy, nie dane mi było. Może za sto lat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to szybko zleci...spokojnie...następnym razem sie uda,hahaha

      Usuń