wtorek, 26 marca 2013

tajemnicze klimaty w malarstwie

Nie jestem znawcą malarstwa,ale lubie patrzec na obrazy, niektóre fascynują,szokują,wywołują skrajne emocje...a niektóre mają w sobie coś tajemniczego.
Lubię patrzec na tę tajemniczośc,ale czy bym chciała miec je w domu?...nie wiem.
Nie wiem, bo jednak najbardziej podoba mi się impresjonizm w malarstwie, szczególnie obrazy Claude Moneta. Kocham te klimaty i kolorystykę...i gdybym miała większe mieszkanie...:P

Natknęłam się ostatnio,dzięki znajomemu, który szczególnie stara się mnie przekonac do malarstwa polskiego...na dzieła, które bardzo pasują w tym okresie Wielkiego Tygodnia.

Tak pomyślałam, patrząc na nie.
Są niesamowite. Jaka wyobraźnia autora...

Zresztą sami popatrzcie (klikając w obraz zwiększamy):


                                                          Arka Lucyfera

                                                         After Passion

Ich autorem jest nieżyjący już Wojciech Voytek Nowakowski.(1959-2011).

"Na dzieła Wojciecha Nowakowskiego duży wpływ miała jego fascynacja starymi budowlami, ruinami oraz antykami, którą wyniósł z rodzinnego miasta - Łęczycy. W jego twórczości często pojawiają się postacie biblijne oraz postać diabła Boruta."
"Mroczne jaskinie, legendy o straszliwym strażniku łęczyckiego skarbu, diable Borucie, często pojawiają się na płótnach Voytka Nowakowskiego. Od tamtego czasu artysta stosował farby olejne i techniki starych mistrzów, którzy go ukształtowali - John Martin, Rembrandt, Rubens, van Dyck - aby stworzyć swój własny magiczny świat ze swoich wyobrażeń i snów o życiu, śmierci, w atmosferze tajemnicy."


źródła: 
http://www.galeria.pepiniera.pl/artysta,146,wojciech-voytek-nowakowski,0.html
 http://www.artinfo.pl/?pid=events&sp=relation&id=11790&lng=1
http://www.galeriatriada.com/tresc/78,1

****************************



29 komentarzy:

  1. Szerokie horyzonty Twoje :)
    Bardzo wszechstronne zainteresowania masz Smoczyco, no fiu, fiu normalnie /z podziwu/ ;)
    Dla mnie każda forma tworzenia czyni swego autora godnym pochylenia się ku nimu. Nawet za samo chcenie, a fajnie jak mu do tego wychodzi :)))
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mnie zawsze interesowały obrazy kawałku,ale jestem tylko amatorką,ale...co mi sie podoba,to podoba..a nawet zachwyci...ale są malarze niesamowici...

      Usuń
  2. I znów odnajduję w nas coś podobnego Krakusku Kochany- ja tez najbardziej ukochałam impresjonizm! :)
    A obrazy zaprezentowane tu , naprawdę mają w sobie coś niesamowitego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podziwiam niesamowitą wyobraźnię i kolorystykę...efekty...

      Usuń
  3. Akurat byłam w Warszawie, gdy w tamtejszym Muzeum Narodowym eksponowano 'Zdjęcie z krzyża' Rubensa. Nie znam się na malarstwie, ale poszłam zobaczyć ten obraz - za namową przyjaciółki-malarki. Gdy stanęłam przed dziełem, zamarłam z wrażenia, popłakałam się. Mimo żem profan w tej dziedzinie, zrozumiałam różnicę istniejącą między dziełem sztuki a kiczem oraz między oryginałem a reprodukcją.
    Wiele lat wcześniej miałam podobne (acz nie tak silne) przeżycie w krakowskim Muzeum Narodowym. Urzekła mnie 'Śmierć Ellenai' Jacka Malczewskiego, a także 'Wiatr halny' Stanisława Witkiewicza (ojca Witkacego).
    Niestety nie dotarłam jeszcze do 'Damy z łasiczką' - może wiesz, Krakowianko, czy obraz ten wrócił już do Krakowa...
    Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno,piękny jest obraz 'Śmierć Elenai",a Dama z łasiczką jest w Kraku...na Wawelu,Czartoryscy w remoncie...
      pozdrawiam miło:-)

      Usuń
    2. O! Dzięki za info, Krakowianko :)

      Usuń
  4. To mamy podobną wrażliwość :). Obrazy zaiste niesamowite - tajemnicze, magiczne i niepokojące

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miło mi Urdenie...to niepokojące właśnie było by powodem,że jednak wole z daleka patrzeć i podziwiać...
      magiczne i niepokojące...działają na wyobraźnię,jest sie jakby juz...TAM...jedną nogą...w jakiejś otchłani...

      Usuń
  5. Bardzo mi się ten drugi obraz podoba.
    I Erę teź lubię.
    Pozdrawiam Smoczku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo ten drugi obraz jest spokojniejszy,a też piękna kolorystyka...
      dziękuję Jadziu:)

      Usuń
  6. Obrazy piękne, klimatyczne, mogą wciągnąć... Ale w domu bym ich nie chciała, budzą niepokój... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o to mi właśnie chodzi ...ale malarz niesamowicie oddał te atmosferę tajemniczości,grozy...głębię...jakby nas osaczała...wciągała...
      Trutniowa...jak dobrze,że tu jest jakoś...jaśniej i bezpieczniej...niż na tej arce Lucyfera...hahaha

      Usuń
    2. chociaż...ten drugi obraz jest nieco spokojniejszy...jakby z mroku wyjscie widać,jasność...hm...źle nie jest...

      Usuń
  7. Ciekawe prace, osobiście lubię takie klimaty -tajemnicze, pełne niedopowiedzeń i ukrytych symboli. Tematyka tych prac jest wg mnie podobna do malarstwa Z.Beksińskiego, którego prace od dawna budzą mój zachwyt, zresztą kilka z tych prac już kiedyś prezentowałem na swoim blogu.
    Pozdrawiam lekko przed północą, porą duchów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz rację Smurffie,niektore obrazy powodują,że zatrzymujemy się,bo coś w nich zaintrygowało nac,pobudziło wyobraźnie...i to jest piękny przekaz artysty...
      pozdrawiam miło;)

      Usuń
  8. Nie znam sie na malarstwie, ale odwiedzam wystawy polecane przez znawcow i nigdy sie nie zawiodalam... Mysle, ze kazsy z nas ma wrazliwosc na piekno obrazu i przeslanie z nim zwiazane... Zawsze sie czego s uczymy patrzac na inych...
    Serdecznosci
    Judith

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez tak myślę Judytko,że nawet ci,co nie znają się,mają wrażliwośc,odnajdują w obrazach pewien przekaz,bo umiemy patrzec...
      pozdrówki miłe:)

      Usuń
  9. Z natury jesteśmy wzrokowcami. Większość otoczenia poznajemy wzrokiem. Obraz pobudza wyobraźnię i pozwala wykraczać poza to, co już znamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak Krzyśku,znajdujemy w obrazie nowe przestrzenie,doznania...i nasza wyobraźnia zaczyna działac,bywa tak z niektórymi dziełami,z pozoru zwykłymi,ale...tak się bliżej przyjrzec...
      :)

      Usuń
  10. Ostatnio odkrylam ta pania...jest impresjonistyczna. Jak nazbieram dosc kasy to se cos z jej kolekcji zakupie. Nie jest bardzo droga, ale ....
    http://www.energiamalarstwo.pl/obrazy_olejne_pejzaze.php

    A te obrazy przez Ciebie przedstawione to mieszanka serrealizmu i impresjonizmu- tematycznie surrealizm, a technicznie impresjonizm:))
    bardzo mi sie podobaja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,poogladałam sobie te obrazy...nawet niezłe,to pole z makami mi sie podoba,żaglówka i to ostatnie,w barwach jesieni...
      fajnie,że podoba Ci się...ile jeszcze nieznanych dzieł,a niesamowicie działajacych na wyobraźnię...

      Usuń
    2. Zaglowka i mi sie podoba...mam jeszcze jeden link ( musisz klikac na strzalki z prawej strony ogladanego dziela to bedzie sie na kolejne prace przesuwac)...nie zamierzam kupowac, ale...facet swietnie maluje kobiety- charakter, osobowosc probuje uchwycic...
      http://wlodzimierzkuklinski.art.pl/prace.aspx

      Usuń
  11. Arka super!... i bynajmniej nie z powodu Pana Lucjana, bo równie dobrze tytuł mógłby być "Jajo strusia rozcięte katowskim mieczem do krojenia rzęsy wodnej na pupie południcy"...
    co do muzy, to zawsze ceniłem motywy gregoriańskie i w ogóle takie różne akcje...
    pozdrawiać :))...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez tak uważam,że Arka jest niesamowita,niepokojąca,malarz pokazał bogactwo swojej olbrzymiej wyobraźni,uzyskać takie efekty,kolorystykę...to mistrzostwo...
      w sumie ma coś z piekielnego piękna...niech już zostanie ten..Lucyfer...P
      a muza gregoriańska ma tez coś z tajemnicy...
      pozdrawiam :))

      Usuń
  12. Obrazy niesamowite! Zapadają w serce i umysł:)
    Myślę, że prawdziwe dzieła budzą w nas różnego typu odczucia - potrafią zachwycić, ale i przerazić, wzruszyć i rozśmieszyć,koić i niepokoić... chyba tylko koło szmiry przechodzimy obojętnie:)
    Pozdrawiam, Krakowianko, w ten niezwykły czas Wielkiego Tygodnia - świetnie go zilustrowałaś:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuję Even,Ty też przypomniałaś mi postem Pasję...przeżyłam to jeszcze raz...
      pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  13. Bardzo kolorowe dzieła, ale maja swoja głębię i sens. Ja ostatnio zakochałem się w nieco mroczniejszych obrazach Friedricha. No, ale to chwilowe u mnie, pewnie przyjdzie czas i na impresję :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem tak mamy Zbyszku,że chcemy mrocznośc i tym zachwycamy się,a czasem i impresję...dobrze,że jest różnorodnośc...
      pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń